Alla inlägg den 31 augusti 2013

Av Fakiren - 31 augusti 2013 22:55

Jädrar vilken middag! Entrecote med benet kvar, så gott. Gräsbetande djur från Skönero. Noggrant o varsamt stekt med termometer och med hemgjord bearnaise till. Tyvärr så gled två glas champagne ner till, eller tyvärr, ni fattar. Sedan en liten bit kalvdans till efterrätt, vaniljpulver o kanel på. Côte de Boeuf har jag läst är Jamie Olivers favoritstyckdel, min är ju svansen...känns lite anspråkslöst.

Av Fakiren - 31 augusti 2013 08:59

Brukar ju fasta på förmiddagen men idag blev det äggfrukost, denna gång tvillingägg och nånting nytt och oprövat jag köpte igår: torrsaltad bacon från Tulip, som bacon var förr när det inte blev en sjö av vätska runt fläsket i pannan när man stekte. De höll vad de lovade, inget vatten o mycket lite krympning, men lite för salta för min smak. Fördelen var ju också att det inte stod druvsocker i innehållsdeklarationen som det gör på de flesta svenska bacon och stekfläsksorter.

Av Fakiren - 31 augusti 2013 08:55

Plus minus noll på vågen. Jaja. Igår var det vanliga ägglunchen och sedan oxsvansragu till middag med 85 g osttallrik till efterrätt. Ska skriva ned receptet på ragun, för jag tror inte den blivit godare tidigare, t.o.m min kräsne make föll furulikt. Jag fattar att det finns en och annan som ryser oxsvans innehåller mycket brosk och därmed gelatin så den som har traumatiska upplevelser av barndomsjulars grisfötter göre sig icke besvär. 1250 kcal, 0,7% kolhydrater, 25% protein och 74% fett.

Ovido - Quiz & Flashcards