Alla inlägg under juli 2013

Av Fakiren - 31 juli 2013 07:52

Nio dagar har gått, vågen visar minus 4,5 kilo. Vet ju att det mesta är vatten, men är glad varje morgon pilen pekar nedåt. Q10 verkar i alla fall funka när det gäller varningen om att man kan få svårt att sova om man tar en dos på kvällen, igår blev det 20:30 och det var nog försent, vaknade fyra. Målet är att initialt ta en dagsdos om 3x100mg. Trycket fortfarande lika högt dock. Igår blev det tre stekfläskskivor från Tulip (den enda sorten jag hittat är det inte står att de tillsatt druvsocker) med en klutt västerbottenpajfyllning som inte fick plats i skalet i förrgår, blev som en äggoststanning med kantareller, gott. Fläsket ska väl inte vara så där jättebra ur Omega6-synpunkt, men ratiot är bra, ingen risk att överäta protein, ska ju egentligen vara ett gram per kilo önskad kroppsvikt och dag. Igår blev det totalt 1417 kcal, 0,6 % kolh, 18% prot, 81% fett.

Av Fakiren - 30 juli 2013 17:18

Om du vill skratta, klicka på länken:
http://trillianshorna.blogspot.se/2012/07/35-tecken-pa-att-du-ater-enligt-lchf.html

Av Fakiren - 30 juli 2013 14:01

Har nu ätit 160g grillspett av högrev och 50g bearnaise till, mätt. Tog första 100 mg Q10 till, ska bli intressant att se om det har nån effekt, ska boosta första veckan med 3x100 per dygn. Underligt hängig och varm idag, känner mig inte sjuk, bara otroligt trögstartad.

Av Fakiren - 30 juli 2013 08:37

Ingen viktnedgång sedan gårdagen. Inte förväntat heller, tacksam att det inte blev plus. Hade ju gäster och bjöd på ostrikt LCHF: västerbottenpaj med mandelmjölsbotten (tack 56kilo.se för receptet) förstärkt med stekta kantareller, tzatziki på rysk yogurt, grekisk sallad, grillspett på högrev och köttiga korvar och halloumi, till det ostgratinerad blomkål och strimlad vitkål stekt i ankfett (prova det någon gång, fransmän älskar mat stekt i ankfett och de har inte fel), efterrätt i form av blåbärssmothie; rysk yogurt mixad med kokosolja och blåbär. Jag åt lite av allt.
Nu väntar en längre period ända fram till nästa fredag där det inte ser ut att smyga sig in några avsteg från striktare fakirdiet. Jag använder ju appen Näringsguide, men jag orkar faktiskt inte fylla i alla livsmedel och olika portioner från igår...ytterligare en anledning att köra fakir, man slipper notera så många olika poster, det blir bara smör och ägg och köttsorten.
Idag ska kosttillskottet jag beställt komma, Q10, har läst på Kostdoktorn och på andra ställen att det kan vara effektivt mot högt blodtryck och dessutom redan efter en dryg veckas intag ge bättre sömn. Annars är jag en skeptiker gällande piller, vitaminer och skojigheter man säljer till oss som vill ha hälsa. Har mätt blodtrycket varje dag nu en period för att få en bild av "före Q10", det varierar ju rätt mycket.
Japp, åter upp på spikmattan!

Av Fakiren - 29 juli 2013 23:41

Makens son med sambo kom på besök, de bor en halvtimma bort och trots att vi bott här i ett halvår var detta första besöket, så vi firade lite extra med champagne, jo jag tog bara en klunk. Sedan grillades det och kollades semesterbilder. Nu är kylen full av matrester, man skulle ha en hund...eller ett gäng höns.

Av Fakiren - 29 juli 2013 09:04

177/120
Illa, märker ju att det är högt när huvudvärken sitter som en hjälm.

Av Fakiren - 29 juli 2013 08:27

Sjuttio dagar handlar om min vikt och särskilt hur det går att köra strikt LCHF i sjuttio dagar, alltså tio veckor med Fakirdieten, det vill säga max 5 g kolhydrater per dag.
Jag började förra veckan på en vikt som skrämde. Har vågfobi, har aldrig frivilligt vägt mig och när jag någon gång i samband med läkarbesök vägt mig har jag aldrig talat om vikten för nån. Vikten är min stora skam. Den är också ett hinder, ja förstås rent fysiskt men också mentalt, jag försöker undvika att träffa gamla vänner som inte sett mig på länge sedan jag vägde betydligt mindre, jag vill inte bli fotograferad, jag hoppade över en gocarttävling en gång för man skulle väga in sig...
Hur blev jag fet då? Jag har alltid haft tendensen, även om jag höll det i skick genom att cykla mycket som ung. Men mest beror det på mängden, jag äter för mycket när jag äter, mätt är en ingen stoppsignal, proppmätt är det. Sedan slutade jag röka för några år sedan, ett jättebra beslut men det kostade kilon det med.
Varför LCHF då? Ja, för det verkar som om det funkat för många och man behöver inte vara hungrig. Har fuskat med LCHF i flera år men aldrig beräknat o vägt maten för att ha ordentlig koll.
Nu väger jag mig varje morgon och noterar i appen Viktkoll, sen väger jag maten och noterar i appen Näringsguide. Det har gått en vecka redan sedan jag startade. Första veckan resulterade i en viktnedgång på 3,9 kilo, ja jag vet att det mesta är vatten men det är ändå uppmuntrande när siffrorna på vågen minskar.
Vad äter jag då? Ägg och smör blir en väldigt god äggröra, det äter jag ofta till lunch, 2 ägg och 50 g smör, då har jag bara druckit kaffe och vatten till frukost, sedan blir det oftast en bit grillat kött och kryddsmör på kvällen. Anledningen till att jag hoppar över frukosten är att jag vill testa periodisk fasta, det blir ungefär 16 timmar fasta och 6 timmar "ätfönster" på det viset. Lunch vid ett-tvåtiden och middag vid sjusnåret.
Första veckan gick bra utan avsteg utom igår, då blev vi bjudna på kaffe hos vår granne nyligen fyllda 75, så det var bara att ta kakan i vacker hand. Sånt är ingen katastrof tror jag, hoppade i alla fall över likören, ska inte dricka nån alkohol dessa sjuttio dagar heller. Kan vara nyttigt och se hur det känns.
Vad är syftet då? Ja viktnedgång förstås, men också tre hälsovinster i övrigt, jag har tendens till astma, men också ett skyhögt blodtryck som jag slutat medicinera, dessutom har jag karpaltunnelsyndrom i bägge handlederna. Om jag lyckas gå ner i vikt vill jag få fart på konditionen. Men det är steg två så att säga.
Och syftet med bloggen? Mest som dagbok för mig själv, men om nån annan är intresserad av fakir så kanske vi kan ha ett visst utbyte.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards