Direktlänk till inlägg 29 juli 2013

En fet fakir

Av Fakiren - 29 juli 2013 08:27

Sjuttio dagar handlar om min vikt och särskilt hur det går att köra strikt LCHF i sjuttio dagar, alltså tio veckor med Fakirdieten, det vill säga max 5 g kolhydrater per dag.
Jag började förra veckan på en vikt som skrämde. Har vågfobi, har aldrig frivilligt vägt mig och när jag någon gång i samband med läkarbesök vägt mig har jag aldrig talat om vikten för nån. Vikten är min stora skam. Den är också ett hinder, ja förstås rent fysiskt men också mentalt, jag försöker undvika att träffa gamla vänner som inte sett mig på länge sedan jag vägde betydligt mindre, jag vill inte bli fotograferad, jag hoppade över en gocarttävling en gång för man skulle väga in sig...
Hur blev jag fet då? Jag har alltid haft tendensen, även om jag höll det i skick genom att cykla mycket som ung. Men mest beror det på mängden, jag äter för mycket när jag äter, mätt är en ingen stoppsignal, proppmätt är det. Sedan slutade jag röka för några år sedan, ett jättebra beslut men det kostade kilon det med.
Varför LCHF då? Ja, för det verkar som om det funkat för många och man behöver inte vara hungrig. Har fuskat med LCHF i flera år men aldrig beräknat o vägt maten för att ha ordentlig koll.
Nu väger jag mig varje morgon och noterar i appen Viktkoll, sen väger jag maten och noterar i appen Näringsguide. Det har gått en vecka redan sedan jag startade. Första veckan resulterade i en viktnedgång på 3,9 kilo, ja jag vet att det mesta är vatten men det är ändå uppmuntrande när siffrorna på vågen minskar.
Vad äter jag då? Ägg och smör blir en väldigt god äggröra, det äter jag ofta till lunch, 2 ägg och 50 g smör, då har jag bara druckit kaffe och vatten till frukost, sedan blir det oftast en bit grillat kött och kryddsmör på kvällen. Anledningen till att jag hoppar över frukosten är att jag vill testa periodisk fasta, det blir ungefär 16 timmar fasta och 6 timmar "ätfönster" på det viset. Lunch vid ett-tvåtiden och middag vid sjusnåret.
Första veckan gick bra utan avsteg utom igår, då blev vi bjudna på kaffe hos vår granne nyligen fyllda 75, så det var bara att ta kakan i vacker hand. Sånt är ingen katastrof tror jag, hoppade i alla fall över likören, ska inte dricka nån alkohol dessa sjuttio dagar heller. Kan vara nyttigt och se hur det känns.
Vad är syftet då? Ja viktnedgång förstås, men också tre hälsovinster i övrigt, jag har tendens till astma, men också ett skyhögt blodtryck som jag slutat medicinera, dessutom har jag karpaltunnelsyndrom i bägge handlederna. Om jag lyckas gå ner i vikt vill jag få fart på konditionen. Men det är steg två så att säga.
Och syftet med bloggen? Mest som dagbok för mig själv, men om nån annan är intresserad av fakir så kanske vi kan ha ett visst utbyte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fakiren - 23 januari 2014 21:37

Maken var inget hungrig, trots att jag förberett hans favorit: Sibyllakorv i långa konservburken. Då äter jag alltså lite vad jag vill medan han ägnar sig åt det han gillar allra bäst: Candy Crush. Det blev en kopp Lapsang Suchong, rökt te alltså och...

Av Fakiren - 28 oktober 2013 07:43

Den här bloggen skapades i första hand för att vara ett stöd och minne till min sjuttio dagar långa fakirperiod, nu är jag sedan flera veckor på andra sidan detta och fortsätter bekämpa fett med fett, det går långsamt men åt rätt håll under kontrolle...

Av Fakiren - 22 oktober 2013 07:57

Minus fyra hekto. Funderar på att sluta blogga, ska ta en paus nu och känna efter, inser att det jag skriver är väldigt internt och ointressant för andra att läsa. ...

Av Fakiren - 21 oktober 2013 11:15

Jag tål inte alltid krabba, det kan bli lite för höga histaminhalter som ger mig klåda. Men nu har vi fyra stora fina nykokta krabbetaskor, då bara måste man ju chansa! Dessutom har jag tagit en Daosin-kapsel före. Så alldeles strax blir det omelett ...

Av Fakiren - 21 oktober 2013 08:16


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards