Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av Fakiren - 7 augusti 2013 13:26

Måste bara tipsa om mina husgudar på nätet: www.kostdoktorn.se, läser både bloggen och forumet dagligen, alltid lär jag mig nåt. En fantastisk kunskapskälla att ösa ur, beundrar Kostdoktorn Andreas som orkar stå upp mot allmänna vanföreställningar, rabiata kollegor och sensationslysten media. Sedan kollar jag in vad Tommy ätit på www.tommytappar.se en kille som metodiskt ätit sig ner till halva sin kroppsvikt. På www.sunsoft.se läser jag vad Margaretha kommit fram till i sin senaste empiriska forskning, hon mäter ketoner, testar salt, funderar på majonnäser och resonerar så sansat och vettigt om allt.
Eftersom LCHF fortfarande är så ifrågasatt så håller jag mest tyst om hur jag äter IRL, har alltför många bekanta med etablerad fettskräck och somliga med vegotendenser som tycker det är omoraliskt att äta mycket kött. Därför är det gott att nätet finns, känner mig mindre ensam när jag läser vad andra skriver om LCHF, fakirer, periodisk fasta osv.

Av Fakiren - 7 augusti 2013 12:22

Ja, jag vet att jag sa att jag skulle hålla igen på ost, men tanken på stekfläsk var inte alls lockande, så nu blev det en alldeles för tidig lunch bestående av 90 g Bavaria Blue och en kopp kaffe. 408 kcal, 0,4% kolh, 12% protein och 88% fett. Liite orolig inför helgens planerade avsteg, den innehåller två kalas och därmed no-no kolhydrater och alkohol, ska bli intressant att se om jag kan hålla igen och inte öppna slussportarna på vid gavel. Bavaria Blue är förresten en riktig LCHF-klippa som brukar finnas i närmaste livsmedelsbutik oavsett var man befinner sig i intagskris i den allomfattande kolhydratsvärlden. 100 g ger 454 kcal, 0,5 g kolh, 13,5 g protein och 44 g fett.

Av Fakiren - 7 augusti 2013 07:40

Okej sextonde dagen har inletts, hade en supertrött kväll igår, nästan lite komaläge, jobbade nog lite för hårt i gårdagens hetta. Vågen var inte på min sida imorse, men misstänkte ju det, protein är inte nåt man kan äta fritt av. Idag får det bli max 65 g, ska försöka hålla det. Igår åts alltså sardin i olja med majonäs till lunch och räksallad till middag och en bit brie till mellanmål. 2240 kcal!, 1% kolh, 18 % protein och 81% fett. Citron förresten ger 7,3 g kolh per 100g, skal ger konstigt nog mer 12 g per 100.

Ovido - Quiz & Flashcards