Alla inlägg den 16 augusti 2013

Av Fakiren - 16 augusti 2013 22:09

Känner mig nöjd efter en kväll där det fanns hur många diken som helst att snubbla ner i. Tror jag kommer klara mina sjuttio dagar.

Av Fakiren - 16 augusti 2013 07:22

Har för mig att jag lärt detta av SSS: ett smör med smak av lök och vitlök. Finhackade 2 schalottenlökar och 2 vitlöksklyftor och stekte dem sakta till gyllengul färg i 150g smör. Silade av löken och hällde det brynta smöret i en bunke, vispade i malen svartpeppar, ca 1 tsk herbarmare (örtsalt) och några finhackade tussar persilja, sedan i 150g osmält smör. Sedan var det bara att vispa ihop till ett härligt fluffigt kryddsmör med elvispen. Körde i vattenbad i vasken för att kyla och tjockna snabbare. Vill man ha krämigare konsistens kan man tillsätta en skvätt rapsolja. Om det osmält smöret är kylskåpskallt kan det stänka lite innan det blir en jämn fluffig smet. Smöret smakade gott av bryntheten och lök och vitlökssmaken framgick tydligt trots att de inte fick vara med hela vägen.

Av Fakiren - 16 augusti 2013 07:13

Efter tjugofem dagar har jag nu återställt viktnedgången till 7,2 kilo som egentligen inträffade redan fredagen förra veckan. Kan konstatera att fredagens och lördagens avsteg som omgavs av förberedande fasta och avslutande fasta kostade en hel veckas viktnedgång. Tur det inte tog längre tid i alla fall. Nästa lördag blir faktiskt ett avsteg till, fast bara i form av alkohol, inga kolhydrater, hade glömt bort att det ska avverkas ännu en kräftskiva. Ska bli intressant att se effekten. Igår skippade jag lunchen, fick en kaffegäst så det blev bara en slät kopp. Till middag blev det grillad färsk makrill med dillmajonäs, åt några pilgrimsmusslor med vitlökssmör också. Sedan testade vi valthornsmusslor, men jag hade inte lyckats få bort all sand ur dem, behöver hitta recept. 998 kcal, 0,3% kolh, 22% protein och 78% fett. Ikväll blir det clubsteak, tänkte sno ihop en bearnaise till.

Ovido - Quiz & Flashcards