Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av Fakiren - 5 augusti 2013 21:16

Gör man själv. Hur enkelt som helst och billigt och full koll på vad som är i. Ett rumstempererat ägg, 1/2 tsk fransk senap, 1 msk citronsaft, 1/2 msk vitvinsvinäger, 1/2 tsk herbamare och 1 krm vitpeppar: kör igång stavmixern och tillsätt sedan rapsolja, ca 2-2 1/2 dl i en fin stråle. Jag använder Coops egna olja, det ska vara en så neutral olja som möjligt. Blev perfekt till kvällens varmrökta lax och håller i kylen i en vecka. Lycka till!

Av Fakiren - 5 augusti 2013 14:43

När man talar om viktresan brukar man avse resan från hög vikt till lägre vikt, men jag funderar på den andra viktresan, hur gick det till att bli så här tjock? Hur lät jag det hända, kilo för kilo, storlek för storlek, till att acceptera att alltid handla på skämsavdelningar som xlnt, BiB, och Å+. Jag ska tänka på det ett tag, hur kunde det bli så här, visst jag kan se många faktorer: en matglad make, slutat röka, slutat motionera... Eftersom jag alltid skämts för att jag är för tjock, i alla sammanhang där kroppen blir påtaglig, låna flytväst, sätta på flygplansplatsstolens bälte, foton, dans...det har ju suttit i huvet som en påtaglig broms och skämskudde. Man har ju lite svårt att förstå att man låtit sig själv vara i ett läge man djupt ogillar utan att göra något åt saken utan bara det att äta sig till ett ännu värre läge. Jag ser alla dessa feta matmissbrukare i Nettobutiken nära där jag bor, med kundkorgen fylld av fyllda kex, läsk o chips, de ser inte särskilt lyckliga ut.

Av Fakiren - 5 augusti 2013 07:12

Vågen medger ingen nedgång, gissar att helgens förlustelser straffar sig, glas vin och för mycket mat, särskilt ost. Mäter senare idag, lite bizzy på morgonen. 1947 kcal, 0,7% fett, 21% protein och 78% fett.

Ovido - Quiz & Flashcards