Alla inlägg den 16 september 2013

Av Fakiren - 16 september 2013 13:47

Ha, va konstigt, men hittade en skvätt rapsolja av den gamla sorten, hade en flaska i verkstan för att tvätta penslar med, kanske låter lite oaptitligt, men jag tog den nu i alla fall och vips så blev det finfin majonnäs! Den olja som inte funkat heter Eldorado Rapsolja i tvålitersdunk inköpt på Willys nyligen, den olja som alltid funkat heter Extra Rapsolja inköpt på Coop. Antagligen är det nån skillnad, Eldorados olja är mörkare än Extra som nästan är helt ljus som vatten. Nån kemist kan kanske förklara deras olika majonnäsprestanda. Nu äter jag lunch, ja som vanligt tre små ägg och majo och idag slapp jag Hellmans som jag inte tycker är så god längre när jag vant mig vid hemgjord. Sen åter ut i hallonlandet, har elva av femton plantor kvar att gräva ner, det som tar tid är att få bort grässvålen.

Av Fakiren - 16 september 2013 08:45

Jag lever med en man som när vi träffades kunde dra i sig en 1,5- liters läskflaska ensam på en kväll, oftast lightvarianten då. Det lockar inte mig, har aldrig lockat. Har funderat på vad som är triggers för mig, vad det är som jag riskerar trilla dit på. Sist jag gjorde en dikeskörning började det med två alltför hastigt intagna glas champagne, sedan var omdömet borta och korken ur, åt t.o.m glass till slut den kvällen. Jag är svag för bröd: surdegsbröd, finn crisp, knäckebröd, sånt som är bakat på smördeg och kardemummabullar. Sen är jag svag för viss kolhydratrik husmanskost: raggmunk med fläsk o lingon, kroppkakor, stekt strömming med potatismos och matjesill med tillbehör. Men ris, pasta, läsk och smågodis känns som jag skulle kunna ta farväl av för evigt (fast en perfekt risotto, mmm...). Har heller aldrig moffat sötad yogurt och "kaksmule"- müsli, apelsinjuice är heller inget måste eftersom jag är så kräsen: det måste vara färskpressad. Bär saknar jag och svenska äpplen, bananer har jag aldrig gillat. Tror att jag genom att komma på vilka kolhydratkällor jag enkelt kan avstå ifrån så kan jag känna mig lite starkare och så kan jag fokusera på dem som verkligen lockar och hitta ett bra förhållningssätt till dem. En grej som jag verkligen saknar är en stor late, fettkaffet med smör o kokosolja har jag aldrig lyckats få gott nog att ersätta det. Har du listat vad du lätt kan avstå ifrån och vad som väcker kolhydrattigern i dig?

Av Fakiren - 16 september 2013 07:11

Tycker tiden gått så fort men viktnedgången långsamt. Nya fiffiga vågen visade minus 4 hekto imorse och med ytterligare fyra hektos tapp så skulle jag nå en milstolpe i alla fall: sammanlagt tio kilo. Nä jag inser att jag får justera målet för tio veckors fakir från minst femton kilo, men till 12 kilo då, innebär att denna vecka och nästa vecka ska bjuda på varsin 1,4- kilosförlust. Det känns ju inte omöjligt.
Gårdagens lunch blev ägg o majo, middag blev rökt ål från en marknad och lite ost o mandel till efterrätt. Gårdagens intag blev 1125 kcal, 0,7% kolhydrater 2g, 18% protein 50g och 82% fett 102g.

Ovido - Quiz & Flashcards