Alla inlägg den 18 september 2013

Av Fakiren - 18 september 2013 16:21

Ibland undrar man ju om nån bakom i kön funderar på vad det är för husdjur man har hemma, stod i kassakön idag på Citygross, med en kundkorg som innehöll kycklinglever, märgben, fläsksvålar, mandel och ett kravodlat broccolihuvud. Ska bli intressant att tillaga märgbenen, letar recept.

Av Fakiren - 18 september 2013 15:41

För det var väl han som sa att vi bör odla vår trädgård, har nu varit och röjt i mina föräldrars trädgård och fascineras av all växtkraft. Ett spaljerat päronträd (gammalt redan för tjugofem år sedan när jag lämnade trädgården åt sitt öde) alldeles överväxt av vildvin och klätterhortensia, men ändå några fina frukter hängande på sina grova kandelabergrenar. En clematis Jackmanni, den traditionella fyrbladiga blå som nog är närmare fyrtio år, växer fortfarande vid verandan). Klätterrosor och fläder som smygförökat sig överallt. Känner fortfarande att det blir inga taggiga växter hos oss och inga barrträd. Skulle klippa in några cypresser, men det gick bara några få centimeter sen kom jag in på dödveden som inte skjuter nya skott. Trots att det var slitigt så var det härligt jobb, med talbok i öronen, bra handskar och min grymma japanska såg, men sekatören har sett sina bästa dagar.
Nu har jag precis ätit sen lunch: resten av stekfläsket från igår, uppvärmt i micron, det var inte alls lika gott som igår. Borde upp på stegen här hemma, men är trött i armarna och har en cykelreparation ikväll, makens dotter ska få punkteringsfria slangar och däck både fram och bak så hon inte behöver ta bussen till jobbet.

Av Fakiren - 18 september 2013 07:18

Så dog den unge man som i sitt Sommarprogram och på sin blogg "I kroppen min" påminde oss om livets ändlighet. Vad som är viktigt i livet kan behöva bli prövat innan man inser vad man vill prioritera. Jag själv lever efter en kärv och kort finsk devis: "Livet är kort och döden är jäävligt lång!" Eller försöker leva efter den i alla fall, ta vara på glädjen och glömma förtreter.

Av Fakiren - 18 september 2013 06:29

Väger in på minus ett halvt kilo sedan igår, totalt alltså 10,5 kilo. Tjusigt, känns ju fantastiskt men nästan orimligt, kan det vara att mensen upphörde igår? Vikten spökar ju litegrann ihop med den. Eller så får jag tacka allt stegklättrande jag ägnade mig åt igår. Igår blev det stekfläsk till lunch och fläskfärsbiff med coleslaw till middag, lite ost och mandlar på det. Sammanlagt blev det väldigt lite kalorier, blir väl så när jag hoppat över mina ägg och majonnäsen. 917 kcal, 1% kolhydrater 3,1g, 16% protein 37g och 82% fett 84g.

Ovido - Quiz & Flashcards