Direktlänk till inlägg 24 september 2013

Heja farmor!

Av Fakiren - 24 september 2013 15:30

Läste precis på Kostdoktorns forum om att ta sig tid och laga mat tillsammans med barnen och minns min farmor som räddade mig från min mor dietistens hysteriska lightträske. Hemma hos oss bestod frukosten av te med lättmjölk eller skummjölk och lätt@lagom på pågens färdigskivade fullkornsbröd som smakade sött tillsammans med drabantost (typ gummi). Farmor köpte gräddost och Havarti. Hon mörade oxfilé tills den var grön (hm), vi kokade krabbor och jag fick lära mig ätproceduren för skaldjur. När avokado och kiwi kom till Sverige var det hos henne jag åt det först. Vi lagade lammkotletter och lurade farfar som tyckte lamm smakade kofta (om han visste om det). Vi stekte pannkakor på vatten och grädde, de blev frasigast så och bakade Hirams tårta med hemgjord aprikosmarmelad. Hemma hos oss gjordes citronfromage med hjälp av en pulverpåse från Ekströms medan farmor gjorde ananasfromage och visade hur man hanterade gelatinet så det inte blev klumpar. Farfar älskade ostkaka, men hade nog aldrig smakat en Frödinge förrän han hamnade på sjukhemmet, farmor gjorde ostmassan själv med hjälp av löpe från Apoteket. Jag är denna starka men dock inte alltid sympatiska kvinna evigt tacksam för allt hon lärt mig i köket! Dessutom lärde hon mig virka världens bästa grytlappar.

 
 
Ingen bild

Kvark

26 september 2013 09:00

Vilket härligt inlägg och personporträtt! Har du lust att lägga upp en bild på en av världens bästa grytlappar?

Fakiren

26 september 2013 09:28

Tack Kvark, saken är den att jag hade gasspis ett tag och du vet ju hur hungriga såna är på grytlappar, så numera har jag inga kvar, men jag minns virktekniken, man tar dubbelmaska från två varv liksom (kan inte de korrekta virktermerna) så blir den precis så tjock och stadig som man vill ha den. När jag får tid ska jag allt ta och virka ett par igen, nu har jag ju induktionsspis :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fakiren - 23 januari 2014 21:37

Maken var inget hungrig, trots att jag förberett hans favorit: Sibyllakorv i långa konservburken. Då äter jag alltså lite vad jag vill medan han ägnar sig åt det han gillar allra bäst: Candy Crush. Det blev en kopp Lapsang Suchong, rökt te alltså och...

Av Fakiren - 28 oktober 2013 07:43

Den här bloggen skapades i första hand för att vara ett stöd och minne till min sjuttio dagar långa fakirperiod, nu är jag sedan flera veckor på andra sidan detta och fortsätter bekämpa fett med fett, det går långsamt men åt rätt håll under kontrolle...

Av Fakiren - 22 oktober 2013 07:57

Minus fyra hekto. Funderar på att sluta blogga, ska ta en paus nu och känna efter, inser att det jag skriver är väldigt internt och ointressant för andra att läsa. ...

Av Fakiren - 21 oktober 2013 11:15

Jag tål inte alltid krabba, det kan bli lite för höga histaminhalter som ger mig klåda. Men nu har vi fyra stora fina nykokta krabbetaskor, då bara måste man ju chansa! Dessutom har jag tagit en Daosin-kapsel före. Så alldeles strax blir det omelett ...

Av Fakiren - 21 oktober 2013 08:16


Ovido - Quiz & Flashcards