Alla inlägg under oktober 2013

Av Fakiren - 4 oktober 2013 07:44

Trots ett förbaskat halsont som dök upp ur intet igår kväll så njuter jag. Det blir som Ledin sjunger en dag på stranden. Igår var det ju en våndornas dag efter en lite för blöt onsdagskväll. Igår blev det lugnt, lite Retsina till maten bara. Frukostbuffen blev "det vanliga"; två kokta ägg med smör och så lite bacon, salami och feta till några tomatskivor i olivolja, gott och mättande. Sedan bara en sockerfri frappe på stranden innan kvällen. Vi tog taxi till en taverna långt utanför turiststråket: To Steno, betyder smala gränden, där åt vi Meze enligt värdens rekommendationer, fantastiskt gott, hoppade över bröd och potatis och smällde i mig ostbollar, räkor, småfisk, bläckfisk, köttbullar, tzatziki ... Alla blev väldigt nöjda och värden berättade att han drivit stället i tjugo år, före dess hade han jobbat på restaurang iNew York. Om ni åker till Rhodos så missa inte detta trevliga ställe, allt var fantastiskt gott och kom ut från köket alldeles nylagat efter hand det blev klart.

Av Fakiren - 3 oktober 2013 07:07

Morgon med huvudvärk, igår blev det alldeles för mycket alkohol. Illa. Har t.o.m minneslucka, kommer inte ihåg hur vi kom hem. Skyller det hela påsen Frozen Margarita vi drack före middagen. Underbar mat förresten. Lätt ångest, men men, gjort är gjort och idag är en ny dag.

Av Fakiren - 2 oktober 2013 09:59

Aj aj aj, detta blev inte bra, åt grekisk yogurt med honung och två croissanter med smör o marmelad och lite druvor, mår rätt kasst, känns som om magen sväller, gick nog ut lite för hårt denna bröddag.

Av Fakiren - 2 oktober 2013 05:50

Det är gryning över havet och vädret ser ut att klarna upp. Sitter på terrassen med en kopp kaffe. Det är rätt att släpa med pressokannan hemifrån. Starkt kaffe är en njutning, frukostbuffens kaffe är blahablaha; blask. Idag har jag ju tänkt ha resans bröddag, då ska jag njuta av en frukostfralla och kanske en croisant och bröd ikväll till taramasalatan. Säkert många som tycker jag gör fel, men det blir tror jag lättare att sköta övriga dagar på rätt vis då. Kollade stegräknaren och igår gick jag faktiskt 17,5 km! Det var bra. Nu rodnar horisonten medan maken snarkar, han är rätt deppig av att ha tappat sin telefon.

Av Fakiren - 1 oktober 2013 21:19

Såna här ställen tillhör inte det jag skulle välja själv, att bo på ett ställe där man ska liksom va hela veckan o äta o dricka all inklusive. Men jag fattar ju barnfamiljernas preferens, egentligen lånar de bara det grekiska vädret, resten är en bekvämlighetsinrättning enligt svensk modell. Jag vill ju äta tzatziki som pyr vitlök, dricka iskall Retsina och frappe, kolla in gubbar som rullar radband och köpa knöliga tomater.

Av Fakiren - 1 oktober 2013 21:14

Korrekt frukost: ägg o bacon o feta, sedan inget förrän kvällen då vi åt Meze som innebar visst kolhydratintag, sedan lite hemgjord grekisk sallad. Retsina ja några glas blev det. Imorgon har jag tänkt ha en bröddag, älskar ju taramasalata och hur ska man äta det annars? Tänker det blir ok om jag knatar på lika mycket imorgon också. Vågorna slår in mot stranden och blixtar lyser upp natthimlen. Idag kom det några rejäla regnskurar, men från imorgon middag ska det vara över för den här veckan.

Av Fakiren - 1 oktober 2013 06:54

Igår tog jag mig korrekt igenom hotellfrukosten: ägg bacon och lite fetaost. Sen var det lunch för att fira en 25- åring, jag åt Cheese Saganaki och tzatziki, på eftermiddagen drack vi varsin frappe på stranden, min utan socker. Ett skummat iskaffe alltså. Middag uppe på Nea Panorama: stifado med tzatziki och sallad. Så om man bortser från flödigt intag av Retsina och en del rostad mandel så sköter jag mig. Har haft stegräknaren på mig och promenerat på stranden. Tyvärr har maken under kvällen slarvat bort sin telefon såå det får vi väl ägna oss åt idag.