Alla inlägg den 17 oktober 2013

Av Fakiren - 17 oktober 2013 07:03

Läs varenda innehållsdeklaration på matvaror du tänker handla. Det behöver du inte göra efter ett tag när du hittat bästa alternativet. Och bästa alternativet är ju en så lite tilljoxad matvara som möjligt med så få E-nummer som möjligt. Vissa är svåra att undvika som nitrit om man ska köpa stekfläsk och bacon. Men jag har i alla fall hittat både stekfläsk och bacon utan druvsocker. Tulips har ett torrsaltat bacon, så som man gjorde bacon förr, det blir ingen sjö i stekpannan, druvsockret behövs tydligen när man våtsaltar bacon. I innehållsdeklarationen ser du ju också kolhydrathalten, kolla in tomatpuré t.ex nästa gång, där tror jag att jag hittat ett spann från 11till 23g (närmast ketchup). Så glöm inte läsglasögonen nästa gång du ska handla.

Av Fakiren - 17 oktober 2013 06:53

Minus tre hekto till. Jädrar vad det går, kan det vara den nya matordningen med sen supé? Jaja, vi får ser hur länge det håller i sig. Nu är jag alltså tillbaka till lägstavikten före semesterresan. Total minus 10,9 kilo. Igår åt jag en klutt rysk yoghurt till frukost, omelett med bacon, skinka och feta på till lunch, tio paranötter till mellis och korv med gräddstekt vitkål till. Har hittat tyska korvar på Willys från Garant: Nürnberger, Krakauer och Bratwurst. De innehåller alla tre max 1g kolhydrater per 100g. Köttmängden är 95, 92 och 90% och fetthalten 30, 22 och 24%. Innehållsdeklarationen innehåller få tveksamma ingredienser: hittar hydrolyserat vegetariskt protein i Bratwursten men det är också den som jag tyckte smakade minst. 1666 kcal, 2% kolhydrater 9,4g, 15% protein 64g, 82% fett 152g. Kolisarna dras upp av nötterna.

Ovido - Quiz & Flashcards